Co każdy kierowca powinien wiedzieć przed zakupem opon?
Odpowiednie opony to jeden z najprostszych sposób na zwiększenie bezpieczeństwa na drodze
Czy wiesz, że nieużywane kilkuletnie opony są tak samo dobre jak te wyprodukowane wczoraj? Czy wiesz, że symbol M+S na ogumieniu wcale nie oznacza homologacji zimowej? Czy zdajesz sobie sprawę, że dzięki dobrym oponom możesz zużywać mniej paliwa? Czy pamiętasz, że to od przyczepności opon zależy Twoje bezpieczeństwo na drodze?
Właściwości opon mają duże znaczenie w codziennej jeździe oraz w radzeniu sobie w trudnych sytuacjach na drodze. Przed decyzją o ich kupnie warto wiedzieć co jest dostępne na rynku, prześledzić testy, ale przede wszystkim warto znać podstawowe parametry ogumienia – pomoże to nam w podjęciu właściwego wyboru. Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego zachęca do zapoznania się z oznaczeniami najważniejszych parametrów opon.
ROZMIAR: Opony dostosowane są rozmiarami do wymogów producentów samochodów oraz osiągów i parametrów poszczególnych typów aut. Na oznaczenia opony np.: 195/65R16 91T składa się:
- 195 – Szerokość mierzona pomiędzy bokami opony i podana w milimetrach.
- 65 – Wysokość profilu to wartość procentowa wyrażająca wysokości boku opony w stosunku do jej szerokości. W tym przypadku jest to 65% czyli ok. 127 mm.
- R15 – R oznacza typ opony, w tym przypadku radialna. 15 – To średnica osadzenia na feldze podawana w calach.
- 91 – Indeks nośności przedstawia wartość maksymalnego obciążenia jednej opony przy zachowaniu prędkości dopuszczonej przez producenta pojazdu.
- T – Indeks prędkości informuje nas o maksymalnej prędkości z jaką pojazd może się bezpiecznie poruszać, gdy ma zamontowaną daną oponę.
To, na jakich oponach producent homologował swój pojazd w UE znajdziemy w instrukcji obsługi. Są tam wszelkie podstawowe dane, które pozwolą nam znaleźć odpowiedni rozmiar i typ opony.
„Wobec szerokiej oferty opon na rynku, dobór prawidłowego ogumienia może przyprawić kierowców o ból głowy. Na rynku są także opony bardzo niskiej jakości od egzotycznych marek. Łatwo jest wtedy podjąć złą decyzję, a następnie żałować jej przez kilka lat. Tak samo, gdy kupimy opony używane, bo są z nieznaną historią. W swoim samochodzie nie ulepszymy układu ABS czy ESP oraz innych systemów zwiększających nasze bezpieczeństwo. Z kolei wymiana układu hamulcowego jest bardzo kosztowna. Montaż dobrych nieużywanych opon to najprostszy sposób na zwiększenie swojego bezpieczeństwa na drodze” – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Z boku opony znaleźć może jeszcze kilka oznaczeń. Najważniejsze spośród nich to:
- Symbol E.C.E – oznacza homologację europejską, która dopuszcza ogumienie do użytku na drogach UE. Opony dostosowane do wymogów unijnych gwarantują bezpieczną jazdę.
- Numer DOT – zakodowane oznaczenie producenta, fabryki oraz daty produkcji.
- Symbol alpejski – znak opony zimowej. Tylko ogumienie z widocznym płatkiem śniegu na tle góry posiada homologację zimową.
„Dopasowanie opon do zimowych miesięcy jest kluczowe dla zachowania bezpieczeństwa na drodze w trudnych warunkach pogodowych. Opony z homologacją zimową różnią się od letnich składem mieszanki gumowej i dzięki temu zachowują lepszą przyczepność w niższych temperaturach. Takie opony oznaczone są symbolem alpejskim – i tylko one gwarantują nam lepszą przyczepność zimą. Często występujący samodzielnie symbol M+S (błoto i śnieg), oznacza tylko, że opona posiada zimowy bieżnik, ale już nie mieszankę odpowiednią do niskich temperatur” – dodaje Piotr Sarnecki.
ETYKIETA: Nowe opony posiadają również etykiety, które informują o 3 istotnych parametrach:
- Efektywność paliwowa – określana przez współczynnik oporów toczenia opony. Jest wyrażona za pomocą klas od A do G, gdzie A oznacza najbardziej oszczędną oponę.
- Przyczepność na mokrej nawierzchni – informuje o długości drogi hamowania auta na mokrej nawierzchni. Klasa A oznacza, że dany model opon posiada najkrótszą drogę hamowania.
- Zewnętrzny hałas toczenia – wyrażona w decybelach wartość emitowana przez daną oponę.
W przypadku efektywności paliwowej oraz przyczepności na mokrej nawierzchni różnice między poszczególnymi klasami danej kategorii są znaczące. Różnica między oponami klasy A i G w przypadku drogi hamowania na mokrej nawierzchni przy 80 km/h to nawet 18 m. Przy efektywności paliwowej różnica między klasą G i klasą A to nawet 7,5% mniejsze zużycie paliwa. Dla samochodu zużywającego 8 litrów paliwa na 100 km oznacza oszczędnos blisko 2 zbiorników paliwa w ciągu roku.
Poza rozmiarem opon i danymi na etykietach zwracajmy uwagę także na inne parametry opon – hamowanie na suchej nawierzchni, właściwości jezdne, kierowalność na suchych i mokrych nawierzchniach, odporność na aquaplaning, trwałość i wytrzymałość oraz w przypadku opon zimowych, również na właściwości jezdne w warunkach zimowych.
Pamiętajmy, aby dostosować opony do:
- Stylu jazdy.
- Rodzaju dróg po których się poruszamy (miasto, autostrady, drogi nieutwardzone).
- Sposobu użytkowania oraz indywidualnych preferencji.
Kiedy już wiemy jakimi parametrami się kierować, porozmawialiśmy w serwisie i sklepie z fachowcami i nadchodzi czas decyzji to pamiętajmy o jeszcze jednym – nieużywane opony wyprodukowane nawet kilka lat temu, o ile były prawidłowo przechowywane, posiadają takie same właściwości jak ogumienie, które wyjechało z fabryki przed kilkoma dniami. Dla kierowcy będą mieć wszystkie walory opony fabrycznie nowej. Głównym wpływ na stan opon ma ich eksploatacja, a nie czas magazynowania.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego