Czy Twój serwis używa kluczy udarowych przy dokręcaniu kół?

Czy Twój serwis używa kluczy udarowych przy dokręcaniu kół?

Certyfikatoponiarski.pl zapewnia wysokiej jakości usługi
 
Czy wiesz, że koła nie powinny być dokręcane przy użyciu kluczy udarowych? Grozi to uszkodzeniem lub zerwaniem śrub, a w najlepszym przypadku kłopotem przy ich odkręcaniu ręcznym kluczem. Klucza udarowego pneumatycznego lub elektrycznego używa się do lekkiego przykręcenia śrub – pełne dokręcenie można wykonać jedynie kluczem dynamometrycznym z siłą wskazaną przez producenta pojazdu. Niefachowe serwisy dokręcają jednak śruby kół z pełną siłą, doprowadzając nawet do zniszczenia felgi lub naderwania gwintu w śrubach mocujących koło. Na skutek interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb.

Po maksymalnym przykręceniu użycie klucza dynamometrycznego nic już nie wniesie – wartość dokręcenia śruby będzie o wiele większa niż odpowiedni poziom na kluczu dynamometrycznym, więc narzędzie nie da rady dodatkowo jej dokręcić. Klucze dynamometryczne nie są niestety odporne na głupotę – są w stanie zadziałać jedynie w przypadku, gdy śruba jest dokręcona zbyt słabo. Jeśli zdarzy się, że będziemy musieli wymienić koło w trasie, to samodzielne odkręcenie zbyt mocno przykręconych śrub może okazać się niewykonalne.

Pracownicy serwisów z Certyfikatem Oponiarskim PZPO wiedzą, jakim kluczem i z jaką siłą przykręcić koła – ta podstawowa wiedza powinna być znana każdemu fachowcowi pracującemu w dobrym serwisie oponiarskim. Niestety, niewielu kierowców może stać na hali i patrzeć na ręce mechanikom – warto więc wybrać warsztat z Certyfikatem Oponiarskim Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego – tam audytorzy TÜV SÜD dokładnie zbadają serwis za nas.

Należy pamiętać, że przy wymianie opon serwis musi:

  • zadbać o to, aby nie zniszczyć zaworów oraz czujników ciśnienia powietrza przez odpowiednie ułożenie koła na montażownicy
  • ostrożnie i delikatnie zdemontować oponę, żeby nie uszkodzić jej warstw wewnętrznych
  • używać narzędzi z plastikowymi osłonami i przystawek na montażownicy, by nie spowodować porysowania felgi i nie narazić jej na korozję lub brak szczelnego styku z oponą
  • dokładnie – ale delikatnie – oczyścić felgę w miejscu zdjęcia starych ciężarków, aby zapewnić dokładność nowego wyważania
  • oczyścić piastę i felgę w miejscu styku z piastą, by zapewnić idealne przyleganie ich do siebie po dokręceniu
  • zaproponować wymianę zaworów, na które przez pół roku jazdy działają bardzo duże siły odśrodkowe i złe warunki atmosferyczne

Kryteriów, które powinien spełniać profesjonalny warsztat, jest więcej – wszystkie można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

W Polsce działa blisko 12 tys. serwisów zajmujących się oponami. Niestety, bardzo zróżnicowany jest w nich poziom obsługi i kultury technicznej. Brakuje też jednolitego systemu szkoleń. Zbyt wiele warsztatów wymienia opony w sposób absolutnie niedopuszczalny, często na siłę. Powoduje to rozciąganie i naderwanie warstw wewnętrznych opony, a nawet rozerwanie stopek – czyli tych części, które przenoszą siły z opony na felgę. Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadza system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji. Certyfikat Oponiarski pomaga warsztatom w polepszaniu jakości – co jest kluczowe dla bezpieczeństwa – zwiększa konkurencyjność, a klientom daje pewność, że usługę wykonają dobrze przygotowani fachowcy.

– Wbrew pozorom wymiana opon nie jest czynnością łatwą i banalną, którą można wykonać w trzy minuty. Wymaga wiedzy, doświadczenia i umiejętności obsługi nowoczesnych maszyn. Każdy błąd może być kosztowny dla właściciela opony i koła. Niewidoczne uszkodzenia mogą zemścić się na drodze – a to stwarza ryzyko utraty naszego zdrowia i życia. Dlatego kierowcy powinni przykładać dużą wagę do każdego szczegółu wymiany swoich opon – nie traktować tego jako kolejny obowiązek z listy do odhaczenia. Jeśli nie wiemy, jakiej jakości usługi oferuje nasz warsztat – wybierzmy po prostu serwis z Certyfikatem Oponiarskim, który przeszedł audyt TÜV SÜD. To gwarancja właściwie wykonanej usługi – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Pamiętajmy, że profesjonalny serwis to nie pit-stop na wyścigach. Wymiana opon może być wykonana dobrze, profesjonalnie i bez uszkodzeń albo tanio i szybko – jedno albo drugie. Jakość i szybkość się wykluczają więc w swoich ocenach o serwisie nie kierujmy się czasem usługi czy ceną, bo są one najczęściej odwrotnie proporcjonalne do jakości wymiany naszych kół. To, co przyspieszymy czy „oszczędzimy” korzystając z marnego warsztatu wróci w postaci awarii na trasie i przy likwidacji skutków kolizji – dodaje Sarnecki.

Na skutek interwencji Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i Związku Dealerów Samochodów Ministerstwo Zdrowia wydało zgodę na wymianę opon zimowych na letnie przez osoby, które używają samochodów do dojazdów do pracy i zaspokajania bieżących, codziennych potrzeb. Dla kierowców, którzy nie przemieszczają się w tym okresie swoim autem oraz dla tych objętych obowiązkową kwarantanną nie ma pośpiechu – mogą oni jeszcze poczekać z wizytą w warsztacie. PZPO przygotował wytyczne dla serwisów oponiarskich, jak postępować by zachować bezpieczeństwo w trakcie epidemii. Przy zastosowaniu się do nich, kierowcy będą mniej narażeni na zarażenie się w serwisie koronawirusem niż na kolizję lub wypadek drogowy jeżdżąc na złych oponach.

Zobacz jak ekspert wykonuje procedurę prawidłowego montażu i demontażu opon z felgi na kanale YouTube Certyfikatu Oponiarskiego!

Certyfikowany serwis zadba o Twoje opony!

  • nie uszkodzi opony (stopki, drutówki, rowków bieżnika i warstw wewnętrznych) ani felgi,
  • prawidłowo oczyści felgę, dokręci koła kluczem dynamometrycznym z odpowiednią dla Twojego samochodu siłą,
  • wymieni zawory w kole i zadba o prawidłowe ciśnienie
  • użyje profesjonalnych i serwisowanych narzędzi i urządzeń
  • kiedy trzeba, umie w bezpieczny dla kierowcy sposób naprawić przebitą oponę

Szukaj certyfikowanych serwisów oponiarskich! Tylko one:

  • spełniły nawet 140 kryteriów audytu
  • mają profesjonalne i serwisowane wyposażenie
  • mają wyszkoloną obsługę
  • oferują wysoka jakość usług oponiarskich

Mapę certyfikowanych serwisów, kryteria i procedury znajdziesz na stronie certyfikatoponiarski.pl

Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego i TÜV SÜD to jedyny wyznacznik wysokiej jakości usług oponiarskich.

Przyznanie Certyfikatu jest poprzedzone szczegółowym audytem technicznym, w czasie którego jest badana rzeczywistość, a nie tylko deklaracje, w zakresie:

  • wyposażenia technicznego
  • umiejętności serwisantów
  • warunków BHP dla pracowników
  • poziom obsługi klienta i podstawowe wygody (parking, toaleta, poczekalnia)

Warsztaty które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce w Certyfikacie Oponiarskim wyróżnia się 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon:

  • SERWIS DOBRY – podstawowe usługi wykonywane na wysokim poziomie, podstawowe i serwisowane wyposażenie nadające się do większości pojazdów, podstawowe udogodnienia dla klientów
  • SERWIS BARDZO DOBRY – kryteria poziomu DOBREGO oraz: bardziej zaawansowane wysposażenie, większa dokładność obsługi, dodatkowe umiejętności mechaników, lepsze warunki w strefie klienta
  • SERWIS WZOROWY – kryteria poziomu DOBREGO i BARDZO DOBREGO oraz: zaawansowane wyposażenie, najwyższe kompetencje serwisantów, dodatkowe usługi oponiarskie, najwyższy standard obsługi klienta oraz weryfikacja przez tajmeniczego klienta

 

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego