Moto Data: aż 16%[1] kierowców kupuje opony na giełdzie lub szrocie
57%[2] badanych nabywa opony w sklepach lub serwisach
Większość polskich kierowców ceni sobie bezpośredni kontakt ze sprzedawcą w czasie zakupu opon – 57% spośród badanych w celu kupienia nowego kompletu ogumienia udaje się do warsztatów, autoryzowanych serwisów lub sklepów. Nawet 25%[3] kierowców korzysta z kolei z internetu, gdzie można znaleźć wyszukiwarki oraz porównywarki produktów. Niestety, aż 16% respondentów badania Moto Data deklaruje, że kupuje opony na szrocie lub giełdzie.
Kierowcy nabywający ogumienie w takich miejscach ryzykują jazdę na oponach niskiej jakości, wadliwych, a w przypadku opon używanych, w dużym stopniu już nienadających się do jazdy. Odpowiednio dobrane ogumienie to istotny element zapewniający bezpieczeństwo jazdy. Kupowanie opon z niesprawdzonego źródła naraża na niebezpieczeństwo wszystkie osoby poruszające się po drogach.
„Zakup nowych opon to ważna decyzja dla wszystkich kierowców. Odpowiednio dopasowane opony dobrej jakości z legalnego źródła, wybrane pod okiem fachowca, to większe bezpieczeństwo na drodze. Niepokojący dla wszystkich użytkowników dróg jest fakt, że aż 16% kierowców kupuje opony na giełdzie lub szrocie – gdzie kierowca nie zna historii takiej opony, czy ma ona niebezpieczne uszkodzenia wewnętrzne. Nie ma jak tego sprawdzić. Kupno opony używanej to ruletka na drodze” – mówi Tadeusz Kuncy z Moto Data.
25%[4] badanych kupuje opony przez internet, gdzie w ostatnich latach powstały nowoczesne serwisy poświęcone tematyce oponiarskiej. Można tam znaleźć także informacje technicznie na temat opony – jest to jeden z warunków bezpiecznych zakupów w internecie.
Podczas decyzji o kupnie pamiętajmy, że opony to niech chleb i nie starzeją się szybko. Zakupione, nieużywane opony mogą być wyprodukowane nawet kilka lat temu. Taka opona, przechowywana w magazynie fabrycznym czy hurtowni, posiada identyczne parametry jak ta, która wyjechała z fabryki przed paroma dniami. Głównym czynnikiem wpływającym na stan ogumienia jest jego eksploatacja, a nie czas przechowywania.
Dla wszystkich kierowców, którzy kupują nowe opony w serwisach oponiarskich oraz warsztatach samochodowych, Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego przygotował specjalny materiał informacyjny. 5.000 największych serwisów motoryzacyjnych zostało wyposażone w grafiki opisujące oznaczenia na oponach. Pomogą one kierowcom oraz pracownikom serwisów w doborze odpowiedniego ogumienia do warunków oraz typu samochodu.
Znaczenie używanych oznaczeń:
- 205 – szerokość opony w mm
- 55 – profil (% wysokości boku do szerokości)
- 16 – średnica osadzenia na feldze
- 91T – indeks nośności oraz indeks prędkości
Wśród elementów, które znajdują się na oponie są także:
- numer DOT – dane o producencie: fabryka, data produkcji
- symbol E.C.E – homologacja europejska, czyli informacja o dopuszczeniu do użytkowania na terenie Unii Europejskiej
- symbol alpejski – inaczej symbol płatka śniegu na tle góry w przypadku opon zimowych lub całorocznych oznacza homologację zimową opon zarówno pod względem bieżnika jak i mieszanki gumowej
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego