Sprzedaż opon w pierwszym kwartale 2019 roku

Sprzedaż opon w pierwszym kwartale 2019 roku
 
Wzrost w segmencie opon do samochodów ciężarowych, dostawczych, SUV i motocykli
 
Według danych Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) w pierwszym kwartale 2019 roku producenci i importerzy opon w Polsce odnotowali wzrost sprzedaży w segmencie opon do aut typu SUV o 19%. Wzrósł także wolumen sprzedanych opon do samochodów dostawczych (+8%) i ciężarowych (+3%). Istotnie zwiększyła się dynamika sprzedaży opon do motocykli – wyniosła ona aż 28%.

[+dr.title+]

– Już kolejny kwartał notujemy wzrost popularności opon klasy premium – w I kwartale 2019 roku dynamika ich sprzedaży wyniosła 8%. Jest to ważny trend – polscy kierowcy doceniają dobre, markowe ogumienie do swoich aut. Opony tej klasy gwarantują lepszą przyczepność, szczególnie na mokrej drodze, dłuższą żywotność, mniejszy hałas i zmniejszają zużycie paliwa. Inwestycja w ogumienie premium zwraca się więc bardzo szybko – pieniądze wydane na nowy komplet wracają do portfela ich nabywcy w trakcie użytkowania w postaci m.in. oszczędności na paliwie czy mniejszego prawdopodobieństwa kolizji drogowych, ze względu na krótszą drogę hamowania – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.


[+dr.title+]

Zalety markowych opon zauważają również firmy transportowe – I kwartał 2019 roku przyniósł wzrost sprzedaży w segmencie opon ciężarowych o 3%. Jakość opon i ich stan techniczny ma wpływ na efektywność prowadzonej działalności gospodarczej oraz bezpieczeństwo ruchu drogowego. Opona niskiej jakości dla osi sterującej wystarczy na około 120-150 tys. km, gdy opony markowe pozwolą na bezpieczne pokonanie ponad 220 tys. km. Jeśli weźmie się pod uwagę także możliwość ich bieżnikowania, ich żywotność sięgnie nawet ponad 450 tys. km. Zastosowanie opon markowych o obniżonych oporach toczenia pozwala na oszczędność ponad 2 litrów paliwa na 100 km, czyli średnio niemal 5000 litrów paliwa rocznie[1]. Opony to 3-5 proc. kosztów, ale mają wpływ na aż 40 proc. wszystkich kosztów operacyjnych firmy transportowej.


[+dr.title+]

– Dane za I kwartał 2019 roku potwierdzają stabilność rynku oraz to, że ewoluuje on zgodnie z wcześniej obserwowanymi trendami. Odnotowujemy dalszy wzrost sprzedaży opon całorocznych z homologacją zimową, które zwiększają bezpieczeństwo na naszych drogach. Co więcej, widzimy bardzo pozytywną ewolucję w sprzedaży w segmencie opon ciężarowych, która potwierdza trend z 2018 roku – powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA.



[1] Przy średnim przebiegu 240 tys. km i zużyciu 30 L/100 km

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego