10 zasad bezpiecznego wyjazdu na wakacje
- Koniecznie skontroluj stan opon i felg – dokładnie obejrzyj każde koło lub pojedź do wulkanizatora. Pamiętajmy, że podczas jazdy przy prędkości 130 km/h opona obraca się ponad 1000 razy na minutę. Każde uszkodzenie ogumienia w tej sytuacji stanowi zagrożenie dla życia kierowcy i innych uczestników ruchu drogowego. Jeśli na oponie widoczne są spękania, przecięcia albo wybrzuszenia, oznacza to, że jest ona uszkodzona i naraża kierowcę oraz pasażerów na niebezpieczeństwo poważnego wypadku.
- Sprawdź ciśnienie w oponie. Dzięki temu zaoszczędzisz na paliwie, a jednocześnie poprawisz przyczepność i kierowalność samochodu oraz skrócisz drogę hamowania. No i sam sobie nie zniszczysz opon. Właściwą wartość tego parametru ustala producent danego auta – informację na ten temat znajdziemy w instrukcji pojazdu lub na naklejce na środkowym słupku. Pomiar ciśnienia musi być przeprowadzony na zimnych oponach lub po jeździe nie dłuższej niż 2 km. Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem może doprowadzić do rozgrzania się wewnętrznych warstw opony i jej rozerwania w trakcie jazdy.
- Zmierz głębokość bieżnika. Powinna ona wynosić minimum 1,6 mm w przypadku braku tzw. wskaźników zużycia na oponie. Przy okazji wyjazdu należy jednak sprawdzić rekomendacje producenta opon do jakiej głębokości bieżnika są one bezpieczne. Odpowiednio głęboki bieżnik zadba o dobrą przyczepność samochodu, także podczas letnich burz.
- Sprawdź też koło zapasowe (jeśli jest na wyposażeniu) – je także należy skontrolować pod kątem uszkodzeń oraz odpowiedniego ciśnienia. Jeśli nie masz kompresora, na trasie trudno będzie je napompować. W przypadku złapania gumy, opona zapasowa pozwoli skrócić czas naprawy, dzięki czemu szybciej i bezpieczniej dojedziesz do celu.
- Opony letnie lub markowe całoroczne są warunkiem koniecznym bezpiecznej jazdy na wakacje. Używanie zimówek latem to ogromne ryzyko – zarówno uraty zdrowia kierowcy, jak i zawartości jego portfela. Droga hamowania samochodu na oponach zimowych latem ze 100 km/h do całkowitego zatrzymania auta może być nawet o 16 m dłuższa niż na oponach letnich[2]. Warto pamiętać, że ubezpieczyciele mogą odmówić wypłacenia odszkodowania, jeśli kierowca spowodował wypadek na oponach niedostosowanych do warunków.
- Pamiętaj by nie przeciążyć auta. Samochód i opony mają swoje granice wytrzymałości, także maksymalnego obciążenia – zalecenia producenta pojazdu można znaleźć w instrukcji auta. Nie należy także układać bagaży powyżej tylnych siedzeń, bo w poważnym stopniu ogranicza to widoczność kierowcy. Ponadto – jeśli nie mamy specjalnej kratki lub siatki odgradzającej bagażnik – powoduje duże ryzyko, że podczas gwałtownego hamowania pakunki polecą do przodu.
- Zabierz ze sobą podstawowy komplet narzędzi oraz linkę holowniczą. Lepiej dmuchać na zimne – nigdy nie wiadomo co może się przytrafić podczas jazdy. Często bywa tak, że pojawia się mała usterka, którą można usunąć przy użyciu śrubokręta, lecz nie mamy go pod ręką.
- Przed wyjazdem warto odwiedzić renomowany warsztat w celu dokładnego przeglądu auta, w tym opon. Dzięki solidnej kontroli najważniejszych części unikniemy niespodziewanych awarii. Profesjonalny zespół mechaników sprawdzi stan ogumienia, zawieszenia, hamulców czy układu chłodzenia.
- Ważny przegląd oraz posiadanie ubezpieczenia OC pozwoli uniknąć wiele nieprzyjemności w przypadku nieplanowanego zdarzenia. Pamiętaj, by przed wyjazdem dokładnie sprawdzić, czy przez zaplanowany okres podróży ubezpieczenie i przegląd będą ważne.
- Dobry kierowca to kierowca wypoczęty i uważny. Poruszając się autem przy prędkości 100 km/h i większej chwila nieuwagi może spowodować poważne konsekwencje. Nigdy nie wiadomo, kiedy trzeba będzie awaryjnie zahamować, a tylko szybki czas reakcji może uchronić nas i innych użytkowników drogi przed wypadkiem. Podczas jazdy zachowaj właściwą odległość od samochodu przed tobą – dobra zasada to zachowanie odległości 3 sek. jazdy od poprzedzającego samochodu. Zabierz też ze sobą wodę i przekąski – nawet na autostradach mogą zdarzyć się kilkugodzinne korki.
– Organizując wakacyjne podróże często zapominamy o bezpieczeństwie jazdy. Właściwe przygotowanie samochodu do wakacyjnych podróży zaoszczędzi nam wiele stresu w trasie. Zachęcam kierowców do kontrolowania stanu opon po załadowaniu bagaży. Otarcia, wybrzuszenia, bąble, bieżnik poniżej minimalnej głębokości 1,6 mm – to wszystko dyskwalifikuje oponę. Trzeba ją wtedy jak najszybciej wymienić. Zadbajmy także o optymalne ciśnienie w kole – za niski poziom spowoduje, że warstwy zewnętrzne opony będą się przegrzewać, co może doprowadzić do rozerwania gumy. Opony są jedynym elementem łączącym pojazd z drogą i jednocześnie drugim, a w samochodach z turbo trzecim, najszybciej obracającym się elementem mechanicznym. Tu nie ma miejsca na błędy. Systemy bezpieczeństwa i czujniki czerpią informacje z koła, dlatego jakość i bardzo dobry stan opon jest niezwykle ważny. Zastosowanie kilku podstawowych reguł dotyczących przygotowania samochodu przed wyjazdem realnie wpłynie na poziom bezpieczeństwa kierowców i ich rodzin podczas letnich wypraw – podkreśla Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego