Akcja „Czas na dobre ciśnienie” to najnowsza inicjatywa Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

Akcja „Czas na dobre ciśnienie” to najnowsza inicjatywa Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego

„Czas na dobre ciśnienie” to kampania mająca na celu uświadomienie kierowcom, że to właśnie ciśnienie jest jednym z najważniejszych wskaźników dotyczących bezpieczeństwa na drodze, który każdy kierowca może sam sprawdzić w 2 minuty.

Dlaczego to tak ważne? Ponieważ to od ciśnienia zależy jakość styku opony z jezdnią, szczególnie w czasie hamowania i na zakrętach. Dlatego każdy kierowca powinien raz w miesiącu sprawdzać, czy ciśnienie w oponie jest takie, jakie przewidział producent pojazdu. Ciśnienie zmniejszone o 0,5 bara uważane jest za niebezpieczne, natomiast o 1 bar za bardzo niebezpieczne, ponieważ powoduje  zakłócenie stabilności prowadzenia samochodu i wydłuża drogę hamowania. Ciśnienie mierzymy za pomocą manometru (z odczytem wskazówkowym lub cyfrowym). Informacje na temat prawidłowego ciśnienia opon można znaleźć w schowku samochodu, kontrolce ostrzegawczej ciśnienia na desce rozdzielczej, po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa, w instrukcji obsługi pojazdu lub na wewnętrznej stronie drzwi samochodu. 

 – Pamiętajmy, że niższa temperatura na zewnątrz powoduje spadek ciśnienia w oponach. Dlatego jesienią, kiedy temperatura o poranku, gdy ruszamy do pracy, spada poniżej 10 stopni pamiętajmy, żeby skontrolować ciśnienie i dopompować opony do optymalnej wartości – mówi Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny PZPO.

Jakie są konsekwencje zbyt niskiego lub wysokiego ciśnienia?

 Nieprawidłowe ciśnienie w oponach, w szczególności ich niedopompowanie, może na wiele sposobów mieć negatywny wpływ na oponę. Zbyt małe ciśnienie w oponach powoduje mniejszą przyczepność do drogi, nadmierne przegrzanie i w konsekwencji  uszkodzenie. Tym samym to zaniedbanie znacznie skraca okres użytkowania opony, a także wydłuża drogę hamowania.

Również nadmierne ciśnienie w oponie może zwiększać jej podatność na uszkodzenie, a dodatkowo powoduje nadmierne zużycie elementów zawieszenia pojazdu.

Te konsekwencje dotyczą opon do samochodów osobowych i ciężarowych. W przypadku opon w rolnictwie czy leśnictwie jazda z nieprawidłowym ciśnieniem przyczynia się dodatkowo do nadmiernego niszczenia gleby i warstwy leśnej.

Nie zapominajmy o kole zapasowym

Niestety niewielu kierowców pamięta o sprawdzaniu ciśnienia w kole zapasowym, a przecież korzystamy z niego w sytuacjach awaryjnych. Nie mamy wtedy zwykle możliwości jego dopompowania. 

Jak sprawdzać ciśnienie w oponach?

Najprostszy sposób to użycie wskaźnika w kompresorze na stacji paliw (manometru z odczytem wskazówkowym lub cyfrowym). Należy pamiętać o tym, że pomiaru dokonuje się, kiedy opony są zimne, po pokonaniu najwyżej 2 km spokojnej jazdy. Kiedy jesteśmy w trasie, pamiętajmy o odczekaniu kilkunastu minut, ponieważ pomiar wykonany na ciepłych oponach będzie zawyżony.

Warto także zaopatrzyć się w dobry podręczny miernik ciśnienia. Wtedy pomiar możemy zrobić na postoju przed ruszeniem w drogę. Od 2014 r. nowe samochody w UE wyposażone są w czujniki TPMS (system monitoringu ciśnienia opon), które zmniejszają ryzyko jazdy z niedopompowanymi oponami, ostrzegając kierowców o spadku ciśnienia. Mając je w swoim pojeździe musimy jednak wiedzieć, że prawidłowo obsłużą je tylko profesjonalne serwisy w naszej okolicy.

Zakup dobrych opon to dopiero połowa sukcesu. Ich prawidłowa eksploatacja, w tym okresowe sprawdzanie ciśnienia, to odpowiedzialność każdego z kierowców.

Pamiętajmy że przenikanie gazów, zmiany pogody, uszkodzenie obręczy, wentyla lub opony także mogą powodować zmianę ciśnienia w oponie. Nawet najlepsza opona nam nie pomoże, jeśli będzie zniszczona i stale niedopompowana.

Źródło: pzpo.org.pl