Jak uniknąć poślizgu na mokrej nawierzchni?
Właściwa opona i odpowiednie ciśnienie znacząco redukują ryzyko wystąpienia aquaplaningu.
W Polsce występuje rocznie ok. 150 dni z opadami[1]. Szczególnie w ciepłym półroczu, kiedy co kilka dni mamy ulewne deszcze, należy pamiętać, że w ubiegłym roku odnotowano w naszym kraju ponad 33,5 tys. wypadków drogowych[2]. Zła pogoda i opady to zagrożenie dla kierowców – spada widoczność, a samochód gorzej trzyma się drogi. Jednym z niebezpieczeństw, które może pojawić się w deszczowe dni jest aquaplaning. Z powodu tego zjawiska drastycznie spada przyczepność samochodu w trakcie jazdy w koleinach wypełnionych wodą czy rozległych kałużach, a także podczas obfitych opadów. W takich warunkach między oponą a jezdnią tworzy się klin wodny, po którym pojazd zaczyna się ślizgać – efekt jest podobny jak przy poruszaniu się po lodzie. Samochód przestaje reagować na ruchy kierownicą, a hamowanie nie przynosi efektu. PZPO radzi, jak zredukować prawdopodobieństwo wystąpienia tego zjawiska – należy przede wszystkim zmniejszyć prędkość oraz pamiętać o odpowiednim typie i jakości opon na jakich jeździmy, a także o głębokości bieżnika – powyżej 1,6 mm. Kiedy już wpadniemy w aquaplaning trzeba trzymać kierunek jazdy, odpuścić pedał gazu oraz wcisnąć sprzęgło.
„Im szybciej samochód jedzie po mokrej nawierzchni, tym mocniej powierzchnia opony uderza w znajdującą się na drodze wodę. Efekt ten powoduje wzrost ciśnienia hydrostatycznego wody, ponieważ nie jest ona w stanie dostatecznie szybko rozpłynąć się na boki. Jeśli to ciśnienie przekroczy wartość z jaką pojazd naciska na drogę, to woda zacznie odpychać samochód od powierzchni, po której jedzie. Auto zaczyna unosić się na wodzie – tak powstaje zjawisko aquaplaningu. Może ono sprawić, że zamiast bezproblemowo pokonać trasę wypadniemy z drogi albo uderzymy w inny pojazd. Skutki tego mogą być tragiczne. W celu ograniczenia ryzyka niekontrolowanego poślizgu należy pamiętać o kilku rzeczach – przede wszystkim noga z gazu! Istotny jest również dobór właściwej opony. Odpowiednio wyprofilowane ogumienie wyposażone w głęboki bieżnik zdecydowanie lepiej odprowadza wodę spod koła. Równie ważne jest odpowiednie ciśnienie w oponie – zbyt niskie zwiększa możliwość wystąpienia zjawiska akwaplanacji” – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
- niższa prędkość – lepiej dojechać później niż wcale!
- prawidłowe ciśnienie w kole – im mniejsze tym łatwiej wodzie jest odepchnąć samochód od drogi
- dobry stan bieżnika – jego prawidłowa głębokość znacząco pomaga w odprowadzaniu wody spod koła
- opony dobrej jakości – tylko one dają gwarancję zachowania odpowiednich parametrów ogumienia, nie tylko tuż po ich zakupie, ale też po kilkudziesięciu tysiącach kilometrów użytkowania
[1] KLĘSKI ŻYWIOŁOWE A BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE KRAJU , IMGW Warszawa 2012r
[2]Raport „Stan bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz działania realizowane w tym zakresie w 2016r.”, Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego