Jak warsztat może zdobyć zaufanie nowych klientów?
Rywalizowanie ceną usług to o wiele za mało, by sprostać na nasyconym i trudnym rynku warsztatów. Potencjalni klienci szukają dziś nie tylko dobrych cen – bardzo istotne jest zaufanie do fachowców, a co za tym idzie jakość usług i poczucie bezpieczeństwa. Powierzając swój samochód danemu warsztatowi, klient chce mieć pewność, że nic złego mu nie grozi. Jak go o tym przekonać?
Kierowcy nie mogą stać na hali i patrzeć na ręce mechaników – a nawet gdyby mogli, nie posiadają odpowiedniej, profesjonalnej wiedzy. Warto więc ubiegać się o Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. To jasny znak dla klientów, że w certyfikowanym warsztacie audytorzy TÜV SÜD dokładnie zbadali serwis za nich i potwierdzają jego wysoką jakość.
Jest to jedyny certyfikat w Polsce, który powstał przy współpracy wszystkich najważniejszych producentów opon oraz sieci serwisowych i ekspertów z branży. Pozwoliło to stworzyć jednolite kryteria certyfikacji i procedury wymiany opon – takie same dla wszystkich, transparentne i rozsądne. Certyfikat Oponiarski jest otwarty dla wszystkich serwisów zajmujących się oponami w Polsce – sieciowych, niezależnych czy nawet ASO. Jeśli chcesz zdobyć zaufanie klientów, zapoznaj się z kryteriami audytu i zgłoś swój warsztat na stronie certyfikatoponiarski.pl.
– Profesjonalni serwisanci opon zdają sobie sprawę, że w pracy z oponami nie da się pójść na skróty. Prędzej czy później, zawsze pojawią się konsekwencje takiego działania i zazwyczaj odczuje je klient. Jeśli nie będzie on zadowolony z jakości usługi, nigdy już do danego serwisu nie wróci. Każdy właściciel serwisu, który chce budować renomę swojego punktu i długotrwałe relacje z klientami, powinien przestrzegać wzorcowej procedury obsługi koła, opartej na wytycznych producentów opon. PZPO przygotował 40 kroków wymiany koła i serwisu ogumienia, których spełnienie jest gwarantem nieuszkodzenia felgi lub opony. Kryteria te może spełnić każdy serwis, który aspiruje do bycia profesjonalnym i obsługiwania najlepszych klientów. Dla warsztatów, które chcą się dobrze przygotować do certyfikacji, prowadzimy szkolenia. Przedstawiciele serwisów, które uzyskały Certyfikat Oponiarski, podkreślają, że wyróżnia je on na tle konkurencji – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Zobacz, jak przebiega audyt na zgodność z wymaganiami Certyfikatu Oponiarskiego Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, realizowany przez jednostkę certyfikującą TÜV SÜD Polska. Przez proces poprowadzą cię Grzegorz Duda, dziennikarz motoryzacyjny, mechanik oraz kierowca rajdowy i Marek Nytko, szef audytorów motoryzacyjnych w TÜV SÜD Polska.
Wśród podstawowych błędów popełnianych przez serwisantów pracujących w pośpiechu jest m.in. uszkadzanie stopki oraz kordu opony w trakcie montażu wykonywanego na siłę – może to doprowadzić do całkowitej utraty sterowności i kontroli nad pojazdem przez kierowcę w trakcie szybkiej jazdy. Często omijane przez nieprofesjonalnych mechaników oczyszczanie półek osadczych felgi powoduje duże wibracje koła. Niektórzy serwisanci, chcąc zaoszczędzić czas, ustawiają także zbyt wysokie ciśnienie podczas pompowania koła w czasie wskakiwania stopki na półkę osadczą felgi – powoduje to nieodwracalne deformacje w oponach, w które kierowcy inwestują swoje pieniądze i stwarza ryzyko zsunięcia się stopki z felgi w czasie jazdy. Ponadto pójście na skróty i używanie wyłącznie klucza udarowego pneumatycznego lub elektrycznego – zamiast dynamometrycznego – do całkowitego dokręcania śrub kół z pełną siłą może doprowadzić nawet do zniszczenia felg – a jeśli zdarzy się, że kierowca będzie musiał wymienić koło w trasie, to samodzielne odkręcenie śrub może okazać się niewykonalne.
Mapę warsztatów, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.
Należy pamiętać, że przy wymianie opon serwis musi:
- zadbać o to, aby nie zniszczyć zaworów oraz czujników ciśnienia powietrza przez odpowiednie ułożenie koła na montażownicy;
- ostrożnie i uważnie zdemontować oponę, żeby nie uszkodzić jej warstw wewnętrznych;
- używać narzędzi z plastikowymi osłonami i przystawek na montażownicy, by nie spowodować porysowania felgi i nie narazić jej na korozję lub brak szczelnego styku z oponą;
- dokładnie – ale delikatnie – oczyścić felgę w miejscu zdjęcia starych ciężarków, aby zapewnić dokładność nowego wyważania;
- oczyścić piastę i felgę w miejscu styku z piastą, by zapewnić idealne przyleganie ich do siebie po dokręceniu;
- zaproponować wymianę zaworów, na które przez pół roku jazdy działają bardzo duże siły odśrodkowe i złe warunki atmosferyczne.
Zobacz jak ekspert wykonuje procedurę prawidłowego montażu i demontażu opon z felgi na kanale YouTube Certyfikatu Oponiarskiego!
Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce w Certyfikacie Oponiarskim wyróżnia się 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon:
- SERWIS DOBRY – podstawowe usługi wykonywane na wysokim poziomie, podstawowe i serwisowane wyposażenie nadające się do większości pojazdów, podstawowe udogodnienia dla klientów;
- SERWIS BARDZO DOBRY – kryteria poziomu DOBREGO oraz: bardziej zaawansowane wyposażenie, większa dokładność obsługi, dodatkowe umiejętności mechaników, lepsze warunki w strefie klienta;
- SERWIS WZOROWY – kryteria poziomu DOBREGO i BARDZO DOBREGO oraz: kompletne zaawansowane wyposażenie, najwyższe kompetencje serwisantów, dodatkowe usługi oponiarskie np. certyfikowana przechowalnia opon, najwyższy standard obsługi klienta oraz weryfikacja przez tajemniczego klienta.
Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego