Jak warsztat może zdobyć zaufanie nowych klientów?

Jak warsztat może zdobyć zaufanie nowych klientów?

 
Certyfikat Oponiarski wyróżnia profesjonalistów branży
 
Zaufanie do serwisu i fachowców w nim pracujących to najważniejszy powód skłaniający do korzystania z jego usług – nie jest je łatwo zdobyć, a szybko można je stracić. Kluczem do sukcesu jest jakość wykonywanych przez warsztat usług. Niestety, wciąż bardzo trudno wyróżnić się na rynku blisko 12 tys. serwisów zajmujących się oponami w Polsce – tak zróżnicowanym w poziomie obsługi i kultury technicznej. Zbyt wiele warsztatów wymienia ogumienie w sposób niedopuszczalny, niedbale zbijając oponę z felgi, czy zbyt siłowo ją montując, doprowadzając do uszkodzeń. Dlatego Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego wprowadził Certyfikat Oponiarski – system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji, wykonywany przez audytorów TÜV SÜD.

Rywalizowanie ceną usług to o wiele za mało, by sprostać na nasyconym i trudnym rynku warsztatów. Potencjalni klienci szukają dziś nie tylko dobrych cen – bardzo istotne jest zaufanie do fachowców, a co za tym idzie jakość usług i poczucie bezpieczeństwa. Powierzając swój samochód danemu warsztatowi, klient chce mieć pewność, że nic złego mu nie grozi. Jak go o tym przekonać?

Kierowcy nie mogą stać na hali i patrzeć na ręce mechaników – a nawet gdyby mogli, nie posiadają odpowiedniej, profesjonalnej wiedzy. Warto więc ubiegać się o Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. To jasny znak dla klientów, że w certyfikowanym warsztacie audytorzy TÜV SÜD dokładnie zbadali serwis za nich i potwierdzają jego wysoką jakość.

Jest to jedyny certyfikat w Polsce, który powstał przy współpracy wszystkich najważniejszych producentów opon oraz sieci serwisowych i ekspertów z branży. Pozwoliło to stworzyć jednolite kryteria certyfikacji i procedury wymiany opon – takie same dla wszystkich, transparentne i rozsądne. Certyfikat Oponiarski jest otwarty dla wszystkich serwisów zajmujących się oponami w Polsce – sieciowych, niezależnych czy nawet ASO. Jeśli chcesz zdobyć zaufanie klientów, zapoznaj się z kryteriami audytu i zgłoś swój warsztat na stronie certyfikatoponiarski.pl.

– Profesjonalni serwisanci opon zdają sobie sprawę, że w pracy z oponami nie da się pójść na skróty. Prędzej czy później, zawsze pojawią się konsekwencje takiego działania i zazwyczaj odczuje je klient. Jeśli nie będzie on zadowolony z jakości usługi, nigdy już do danego serwisu nie wróci. Każdy właściciel serwisu, który chce budować renomę swojego punktu i długotrwałe relacje z klientami, powinien przestrzegać wzorcowej procedury obsługi koła, opartej na wytycznych producentów opon. PZPO przygotował 40 kroków wymiany koła i serwisu ogumienia, których spełnienie jest gwarantem nieuszkodzenia felgi lub opony. Kryteria te może spełnić każdy serwis, który aspiruje do bycia profesjonalnym i obsługiwania najlepszych klientów. Dla warsztatów, które chcą się dobrze przygotować do certyfikacji, prowadzimy szkolenia. Przedstawiciele serwisów, które uzyskały Certyfikat Oponiarski, podkreślają, że wyróżnia je on na tle konkurencji – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Zobacz, jak przebiega audyt na zgodność z wymaganiami Certyfikatu Oponiarskiego Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, realizowany przez jednostkę certyfikującą TÜV SÜD Polska. Przez proces poprowadzą cię Grzegorz Duda, dziennikarz motoryzacyjny, mechanik oraz kierowca rajdowy i Marek Nytko, szef audytorów motoryzacyjnych w TÜV SÜD Polska.

Wśród podstawowych błędów popełnianych przez serwisantów pracujących w pośpiechu jest m.in. uszkadzanie stopki oraz kordu opony w trakcie montażu wykonywanego na siłę – może to doprowadzić do całkowitej utraty sterowności i kontroli nad pojazdem przez kierowcę w trakcie szybkiej jazdy. Często omijane przez nieprofesjonalnych mechaników oczyszczanie półek osadczych felgi powoduje duże wibracje koła. Niektórzy serwisanci, chcąc zaoszczędzić czas, ustawiają także zbyt wysokie ciśnienie podczas pompowania koła w czasie wskakiwania stopki na półkę osadczą felgi – powoduje to nieodwracalne deformacje w oponach, w które kierowcy inwestują swoje pieniądze i stwarza ryzyko zsunięcia się stopki z felgi w czasie jazdy. Ponadto pójście na skróty i używanie wyłącznie klucza udarowego pneumatycznego lub elektrycznego – zamiast dynamometrycznego – do całkowitego dokręcania śrub kół z pełną siłą może doprowadzić nawet do zniszczenia felg – a jeśli zdarzy się, że kierowca będzie musiał wymienić koło w trasie, to samodzielne odkręcenie śrub może okazać się niewykonalne.

Mapę warsztatów, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Należy pamiętać, że przy wymianie opon serwis musi:

  • zadbać o to, aby nie zniszczyć zaworów oraz czujników ciśnienia powietrza przez odpowiednie ułożenie koła na montażownicy;
  • ostrożnie i uważnie zdemontować oponę, żeby nie uszkodzić jej warstw wewnętrznych;
  • używać narzędzi z plastikowymi osłonami i przystawek na montażownicy, by nie spowodować porysowania felgi i nie narazić jej na korozję lub brak szczelnego styku z oponą;
  • dokładnie – ale delikatnie – oczyścić felgę w miejscu zdjęcia starych ciężarków, aby zapewnić dokładność nowego wyważania;
  • oczyścić piastę i felgę w miejscu styku z piastą, by zapewnić idealne przyleganie ich do siebie po dokręceniu;
  • zaproponować wymianę zaworów, na które przez pół roku jazdy działają bardzo duże siły odśrodkowe i złe warunki atmosferyczne.

Zobacz jak ekspert wykonuje procedurę prawidłowego montażu i demontażu opon z felgi na kanale YouTube Certyfikatu Oponiarskiego!

Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce w Certyfikacie Oponiarskim wyróżnia się 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon:

  • SERWIS DOBRY – podstawowe usługi wykonywane na wysokim poziomie, podstawowe i serwisowane wyposażenie nadające się do większości pojazdów, podstawowe udogodnienia dla klientów;
  • SERWIS BARDZO DOBRY – kryteria poziomu DOBREGO oraz: bardziej zaawansowane wyposażenie, większa dokładność obsługi, dodatkowe umiejętności mechaników, lepsze warunki w strefie klienta;
  • SERWIS WZOROWY – kryteria poziomu DOBREGO i BARDZO DOBREGO oraz: kompletne zaawansowane wyposażenie, najwyższe kompetencje serwisantów, dodatkowe usługi oponiarskie np. certyfikowana przechowalnia opon, najwyższy standard obsługi klienta oraz weryfikacja przez tajemniczego klienta.

 

Źródło: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego