Ożywienie na rynku opon w Polsce i w Europie
Pierwsze półrocze 2014 roku przyniosło spore ożywienie w branży oponiarskiej. Wzrosty miały miejsce w tym czasie na całym rynku europejskim, podczas gdy w Polsce było więcej kontrastów.
Segmenty opon do samochodów dostawczych oraz skuterów zanotowały spadki, a od kilku miesięcy można było zaobserwować znaczne spowolnienie ich sprzedaży, co prawdopodobnie spowodowane jest sytuacją na Ukrainie.
Europejski rynek opon letnich i sportowych wykazał wzrost na poziomie 6%, podczas gdy opon zimowych o 24%, 9% w segmencie opon 4×4, 10% w ciężarowych i autobusowych, 8% w motocyklowych, 4% w rolniczych i 2% w przemysłowych.
W Polsce wzrost był większy i wynosił w przypadku opon letnich i sportowych 14%, 12% w segmencie opon 4×4, 47% w rolniczych, 20% w przemysłowych dzięki inwestycjom w górnictwie, rolnictwie i branży budowlanej.
Z drugiej strony polski segment opon ciężarowych oraz autobusowych wykazał tylko 4% zwiększenie sprzedaży, motocyklowych 5%, podczas gdy popyt na opony zimowe pozostał na stałym poziomie dzięki łagodnej zimie.
– Sytuacja na rynku opon wygląda lepiej niż w 2013 roku pomimo pewnego spowolnienia tego lata. Wzrosty sprzedaży w prawie wszystkich segmentach są konsekwencją inwestycji realizowanych w kraju. Mamy również nadzieję, że ta tendencja utrzyma się w kolejnym półroczu, a w mniej dynamicznych segmentach nastąpi odbicie i branża zamknie rok pozytywnym rezultatem. – mówi Piotr Sarnecki, Dyrektor Generalny PZPO.
– Warto podkreślić, że liderem sprzedaży opon w Europie pozostają Niemcy dzięki największym wzrostom w kategorii opon do samochodów osobowych i ciężarowych – wskazuje Armand Dahi, Prezes PZPO. – Jeśli jednak chodzi o wzrost PKB, to Polska radzi sobie lepiej ze względu na bardziej dynamiczne podstawy gospodarki.
Źródło: www.pzpo.org.pl